logo listy
Obsah čísla

Aktuálně ke třem stavebním akcím z oblasti dopravy

V červenci byla po opakovaných peripetiích zahájena 1. etapa zásadní rekonstrukce chodníků a vozovek ve čtvrti Jahodnice. Investorem akce je hlavní město Praha, zastoupené odborem městského investora Magistrátu hl. m. Prahy. Za technickou stránku stavby zodpovídá firma ISTAR s.r.o., která provádí i technický dozor investora. Je samozřejmé, že stranou nezůstává ani Úřad městské části Prahy 14, jenž prostřednictvím svého odboru územního rozvoje průběžně zajišťuje dialog mezi obyvateli Jahodnice a stavební firmou a podílí se významnou měrou na řešení situací, které projektant nepředpokládal.

Rekonstrukce komunikací probíhá v současné době v oblasti ohraničené vozovkami Lomnickou, 9. května, Baštýřskou a Českobrodskou. Pracuje se podle projektu zpracovaného firmou ASTRA-projekt. Chodníky a vjezdy k nemovitostem pokrývá zámková dlažba, vozovky jsou ve většině případů živičné, v některých ulicích, respektive jejich úsecích, je pak pro povrch použita též zámková dlažba. Podle informací probíhá stavba plynule a bez větších komplikací, větší problém představují pouze vjezdy k jednotlivým nemovitostem. Dále se budu věnovat pouze této problematice, protože je pro obyvatele dotčené oblasti aktuální.

Výškový rozdíl nivelety vozovky a chodníku v místě obrubníku (tzv. šlápnutí) je obvykle 150 mm. Překonání této výšky je nutné řešit v místě vjezdů, kde by se mělo skloubit dohromady jak pohodlné najíždění automobilu na obrubník, tak plynulý přechod z chodníku na vjezd. Existují dva základní způsoby napojení vozovky, vjezdu a chodníku. První způsob, kdy se v místě vjezdu pouze sklopí obrubník a chodník plynule navazuje na vjezd bez většího výškového přechodu, upřednostňuje pohodlnou chůzi chodců, ale ztěžuje zajíždění automobilů do nemovitostí. Zvlášť u moderních osobních automobilů, které mají nízké podvozky, často dochází k jejich poškození o hranu sklopeného obrubníku. V poslední době se proto častěji užívá druhého způsobu, kdy se obrubník v místě vjezdu položí nebo zapustí a pomocí šikmých ploch se vyrovnává výškový rozdíl mezi vjezdem a chodníkem. Při chůzi po chodníku pak chodci překonávají určité výškové rozdíly jak v podélném, tak v příčném směru. Tento způsob byl v poslední době použit např. při stavbě komunikací na Hutích nebo na Rajské zahradě. Obdobně se budují i bezbariérové přechody pro chodce.

Projekt úpravy vozovek a chodníků ve čtvrti Jahodnice počítá s napojením vozovky na vjezd dvěma řadami naklopených velkých dlažebních kostek, což je v podstatě shodné řešení jako v případě sklopeného obrubníku. Vzhledem k tomu, že se v dnešní době již kostky v místě vjezdů málo používají, byla hned na začátku stavby, při úpravách v ulici Lomnická, investorem navržena a projektantkou Ing. Mohelnickou odsouhlasena změna spočívající v položení obrubníku se šlápnutím 30 mm. Kvůli lepšímu vzájemnému napojení obrubníků v dalších ulicích bylo rozhodnuto o jejich zapuštění.

Pokud sledujete radniční diskusní fórum na webové stránce www. praha14.cz, víte, že rozruch způsobilo zahájení stavby světelné signalizace na křižovatce Ocelkova x Bryksova. První etapa stavby již byla ukončena a v době, kdy budete číst toto číslo Listů Prahy 14, pravděpodobně skončí i etapa druhá. Proto rámcově zmíním již pouze to, co nás čeká v průběhu 3. a 4. etapy.

Ve třetí etapě bude doprava v Ocelkově převedena obousměrně do severozápadního pásu a ve směru k metru bude návrat do původního pásu umožněn provizorním přejezdem středního pásu ještě před křižovatkou s ulicí Cíglerova. V jihovýchodním pásu bude doprava svedena do jednoho pruhu. Autobusová zastávka bude provizorně posunuta o 55 m zpět ve směru Černý Most. V této etapě se zrekonstruuje severovýchodní pás - celá konstrukce vozovky, položí se kabely, postaví světelná signalizace, vytvoří se nový záliv pro autobusy v jihovýchodním pásu a nové chodníky v severovýchodním a jihovýchodním cípu křižovatky.

Ve čtvrté etapě se zrekonstruuje chodník u přechodů v jižní části křižovatky Ocelkova x Bryksova. Položí se betonová svodidla do ulice Bryksova a instaluje se definitivní dopravní značení. Ukončení celé akce se plánuje k 15. 11. 2003.

V okamžiku, kdy píši tyto řádky, stále není rozhodnuto o termínu zahájení opravy povrchu Kolbenovy ulice v oblasti Hloubětína. Tato komunikace je v kompetenci Technické správy komunikací. Předpokládám však, že práce budou zahájeny nejpozději začátkem října a skončí přibližně za deset dnů. Kolbenova ulice bude v úseku od spojky s Poděbradskou po křižovatku s ulicí Zálužskou ve směru z centra města pouze jednosměrná. V úseku mezi Zálužskou a Kbelskou bude směr do centra veden po stávajícím odstavném pruhu. Práce na vozovce budou probíhat na uzavřené jižní polovině komunikace, doprava ve směru do centra bude odkloněna a vedena po Poděbradské ulici. Obsluha hloubětínského sídliště si vyžádá zavedení obousměrného provozu v Zálužské a Zelenečské v úseku mezi Nehvizdskou a Zálužskou. Je samozřejmé, že opravě Kolbenovy ulice budou předcházet příslušná dopravní opatření, a proto prosím řidiče o zvýšenou pozornost v dané oblasti.

 

Ing. Miroslav Skala
zástupce starosty