logo listy
Obsah čísla

 

Příprava Vysočanské radiály vstupuje do závěrečné fáze

Většina čtenářů by asi spíše uvítala zprávu, že "realizace Vysočanské radiály vstupuje do závěrečné fáze" , ale bohužel takovou zprávou zatím potěšit nemohu. Jedná se o akci projektově, organizačně a především finančně náročnou, kterou provázejí mnohé problémy. Mimochodem už z názvu radiály je vidět, že měla původně sloužit k dopravní obsluze Vysočan. Její dnešní redukované podobě by však spíše slušel přívlastek "kyjská" nebo "hloubětínská" .

Obyvatelům Prahy 14 přinese Vysočanská radiála prospěch v podobě uvolnění Chlumecké, Poděbradské a Kolbenovy ulice od osobní dopravy. Dopravními regulačními opatřeními může dojít i k omezení tranzitu těžké nákladní dopravy po průmyslovém polookruhu v ulici Kbelská a Průmyslová, protože tato doprava pak může probíhat po Štěrboholské radiále, silničním okruhu a Vysočanské radiále. Na Vysočanskou radiálu netrpělivě čeká celá Praha, protože do doby realizace severovýchodní části silničního okruhu kolem Prahy bude zastupovat jeho funkci.

Pro čtenáře, kteří se zatím podrobněji neseznámili s její trasou, pro názornost uvádím projektovanou trasu její západní, střední a východní části (z technických důvodů nelze uvést v jednom obrázku - omlouvám se). Stavba Vysočanské radiály odpovídá svým šířkovým uspořádáním a návrhovými parametry rychlostní místní komunikaci 1. třídy. Radiála začíná v mimoúrovňové křižovatce (MÚK) s ulicí Kbelskou v Praze 9 a končí v křižovatce silnice na Mladou Boleslav se silničním okruhem v Horních Počernicích. Délka trasy je 5,3 kilometru. Uprostřed najdeme další mimoúrovňovou křižovatku s ulicí Lipnickou, která spojuje Kyje se Satalicemi. Stavba je vedena po volných pozemcích v katastrálních územích Vysočany, Hloubětín, Kbely, Kyje, Satalice a Horní Počernice. Její trasa zachovává odstup od obytných sídel tak, aby nedošlo k negativnímu ovlivňování životního prostředí. Celá komunikace bude osvětlena. Součástí stavby budou i sadové úpravy, dopravní značení a protihluková opatření.

Vzhledem k tomu, že Vysočanská radiála bude dočasně nahrazovat silniční okruh (někdy též zvaný Pražský okruh), bude náklady na její stavbu - asi 2,5 miliardy korun - nést stát. Výkup pozemků jde však k tíži městského rozpočtu Prahy. V současné době probíhají dvě veřejné obchodní soutěže na zhotovitele stavby a souvisící inženýrskou činnost. Uzavření těchto soutěží se očekává koncem října 2003. Probíhá shromažďování podkladů pro stavební povolení, jež přísluší odboru dopravnímu, stavebnímu a vodohospodářskému Magistrátu hlavního města Prahy. Řeší se majetkoprávní vztahy k pozemkům, které zasáhne trasa radiály. Problémů je tedy stále dost a nelze očekávat, že stavební činnost bude zahájena do konce letošního roku. Proto, jestli nedojde k dalším komplikacím, zahájí dodavatel stavby svou činnost v dubnu příštího roku a dílo ukončí v průběhu roku 2008.

Řada dotazů obyvatel Prahy 14 se týká mimoúrovňového křížení ulice Kbelské a Kolbenovy a ulice Průmyslové a Poděbradské. O tomto problému se však zmíním až v příštím čísle.

Ing. Miroslav Skala
zástupce starosty