logo listy
Obsah čísla

 

PROJEKTANTI PRACUJÍ NA NÁVRZÍCH

mimoúrovňových křižovatek na Kbelské ulici Je to už téměř rok, co jsem využil setkání s občanskými iniciativami v Hloubětíně i jednání našeho zastupitelstva, abych seznámil širší okruh obyvatel Prahy 14 s počátečními úvahami o mimoúrovňovém křížení ve Kbelské ulici. Následně se v této souvislosti začalo diskutovat o možnosti odkloninění tranzitní dopravy z trasy současné Kbelské ulice směrem na západ, paralelně s vedením tramvajových linek do Vysočan. Zastupitelstvo tento námět shledalo jako přínosný a uložilo Radě městské části Prahy 14, aby usilovala o takovou změnu územního plánu, aby ke změně trasy Kbelské ulice mohlo dojít. Bohužel, Zastupitelstvo hl. m. Prahy dne 29. 5. 2003 návrh této změny územního plánu zamítlo.

Rozhodnutí pražských zastupitelů omezilo další úvahy o mimoúrovňovém křížení ulic Poděbradské s Průmyslovou a Kolbenovy s Kbelskou do koridoru vytyčeného Kbelskou ulicí. V podstatě přichází v úvahu dvě varianty řešení problému. Buď se nad současnou Kbelskou ulicí postaví pro tranzitní dopravu ve vrchní části otevřený tubus (podobně jako v Řepích v ulici Slánské), anebo se tranzitní doprava povede tunelem pod Poděbradskou ulicí. Tunel by začínal na Průmyslové před křižovatkou a na povrch Kbelské by vystoupil po 250 metrech v oblasti Mochovské ulice. Realizace druhé, tunelové varianty, je daleko pravděpodobnější, protože toto řešení má pozitivní vliv na snížení koncentrace prašných částic, přispěje ke splnění závazně stanovených emisních limitů, ale z investičního hlediska jsou obě varianty zhruba ve stejné relaci. Velice důležitá je i skutečnost, že tunel představuje vhodné opatření k ochraně přilehlé obytné zástavby před hlukovými dopady tranzitní dopravy. Po výjezdu z tunelu je trasa Kbelské vedena částečně v zářezu.

Protože urbanistické práce Sekce útvaru rozvoje hl. m. Prahy, která je pověřena územněplánovací přípravou stavby, se soustřeďují z uvedených důvodů na tunelovou variantu, uvádím v připojených obrázcích podrobnosti pouze tohoto řešení.

Celková trasa Kbelské ulice ve sledovaném úseku musela být v tomto článku zobrazena z technických důvodů ve dvou na sebe navazujících obrázcích. Je zřejmé, že Poděbradská ulice si zachovává v křižovatce svoji dosavadní úroveň, zatímco Kolbenova ulice bude v křižovatce s Kbelskou ulicí výškově upravena. Na první pohled je patrná rozdílná koncepce obou křižovatek. Poděbradská x Průmyslová obsahuje tunel pro tranzitní dopravu a na povrchu se odehrává převážně místní doprava, zatímco Kbelská x Kolbenova je klasickou mimoúrovňovou křižovatkou pro nájezd a sjezd s použitím tradičních "brýlí". - Čtenáři, kteří budou mít zájem o organizaci dopravy na obou křižovatkách, si mohou uvažované řešení odvodit ze šipek, jež jsou do obrázků zakresleny. Pro zajímavost jsem zařadil i obrázek tvaru tunelu v bodě trasy, který je na výkresu označen jako řez 2. Ještě si neodpustím poznamenat, že projektem uvedených křižovatek se neřeší pouze tranzitní doprava, ale částečně i bolavá záležitost napojení hloubětínského sídliště na okolní dopravní komunikace, protože současná Kbelská ulice bude moci v Hloubětíně sloužit výrazněji místní dopravě.

Závěrem bych asi měl zodpovědět otázku týkající se dalšího průběhu prací na projektu a jeho realizaci. Přiznám se, že v tomto směru nemohu poskytnout seriózní informace. Osobně si však hodně slibuji od plánů na bouřlivý rozvoj Vysočan, takže příjemné překvapení ohledně termínů stavby nelze vyloučit.

Ing. Miroslav Skala (ODS)
zástupce starosty