logo listy
Obsah čísla

 

Co možná nevíte o Praze 14

...najdete ve školních projektech ZŠ Generála Janouška

ZŠ Generála Janouška, jež byla na Černém Mostě otevřena v září 1990, o čtyři roky později převzala čestné pojmenování po jednom z našich nejvýznamnějších západních letců a rok poté získala právní subjektivitu, se v průběhu dosavadní existence významně rozrostla, ale její aktivity vypovídají o snaze vzdorovat pověsti anonymní sídlištní továrny na vzdělání, provázející podobné kolosy s více než tisícovkou žáků. Pod vedením ředitelky Mgr. Aleny Strnadové se škola už před deseti lety zapojila do projektu zaměřeného na upevňování etických zásad a postupným rozvíjením programu etické výchovy v rámci jednotlivých učebních předmětů zde vytvořili takový model výchovného vyučování, který může sloužit ostatním jako vzor.


Leknínový ráj v přírodní rezervaci V Pískovně

Jednou z cest, kterými lze děti vést k zájmu o okolní prostředí, je vypracování projektů na daná témata, jež se liší podle ročníků: Prahou 14 se už poněkolikáté zabývali šesťáci, ekologií ve vztahu k Černému Mostu osmáci. Při shánění textových i obrazových podkladů se učí nejen práci s informacemi, ale pod vedením učitelek občanské výchovy PaedDr. Evy Krátké a Mgr. Milady Schieblové také zjišťují výhody týmové práce. "Na letošek jsme připravili projekt Praha 14 očima dětí, který by měl jít napříč všemi ročníky a předměty," říká zástupkyně pro 2. stupeň Alena Kolečková, "od výtvarné výchovy až po matematiku. Učitelé by je měli vést tak, aby viděli nejen problémy, ale i to, co se tu vybudovalo - děti v tomhle věku mají sklon hodnotit všechno negativně. V rámci projektu bychom rádi uskutečnili besedu se starostou, vyvrcholením práce by měla být prezentace projektů na Dni otevřených dveří někdy na jaře."

Nádrž u Kyjského rybníka.Umíte si představit, že v tomto "humusu" ještě nedávno plavaly vodní želvy, které sem bezohlední lidé vypustili?

Praha 14 nemá jenom kladné stránky.Na některých místech to vypadá, jako bychom žili na smetišti.Někdy se na to opravdu nedá dívat. Popelnice na smíšený odpad bývají často přeplněné a okolo nich najdeme na všechny strany poházené a rozkopané odpadky.

Věnovat se projektům školáky baví - jak potvrdila výstava jejich předchozích prací. A které z nich se nám líbily nejvíc? Projekt týmu ve složení F. Barták, J. Baše, J. Škoda a P. Darda zaujal šíří záběru, práce Jany Bandasové (viz foto titulní strany) svědčí o systematickém přístupu kombinovaném se smyslem pro výtvarno, doslova vypiplaná (i po stránce pravopisné), byť méně rozsáhlá než jiné, je práce Zuzany Klímové a Lenky Voňkové. Jen ta čeština někdy úpí: každý ji nemusí umět dokonale, ale málo platné, prezentovat svůj vztah k místu, kde žiju, mateřštinou "ozdobenou" hrubkami není právě nejlepší. Nebo že by to byl záměr?

Věra Štemberová,
foto + popisky ze školních projektů

 

 

Co možná nevíte o této škole...zjistíte ve sborníku

O největší "základce" Prahy 14 (ZŠ Vybíralova má sice více tříd, ale méně žáků) se v Listech psalo naposledy v červnovém příspěvku věnovaném školním časopisům. Co jsme ale už před prázdninami nestihli, byla zmínka o sborníku, který si na ZŠ Generála Janouška vlastními silami dali dohromady a zatím v poč-tu 150 kusů připravili pro všechny, koho zajímá dění ve škole i mimo ni dříve a dnes.

Sborník klasického sešitového formátu, jenž čítá pětatřicet stran čtiva doplněného černobílými fotografiemi, není z grafického hlediska nikterak reprezentativní záležitostí, ale svému informativnímu účelu dostojí. "Zatím ho dostali na rozloučenou žáci devátých tříd, chceme ho dát do knihoven a do mateřských škol," říká zástupkyně ředitelky Mgr. Jarmila Kolečková, "teď po prázdninách ho nabídneme za třicet korun všem dětem - pokud bude zájem, počítáme s dotiskem."