Co možná nevíte o Praze 14
...najdete ve školních projektech ZŠ Generála Janouška
ZŠ Generála Janouška, jež byla na Černém Mostě otevřena v září 1990, o čtyři roky později převzala čestné pojmenování po jednom z našich nejvýznamnějších západních letců a rok poté získala právní subjektivitu, se v průběhu dosavadní existence významně rozrostla, ale její aktivity vypovídají o snaze vzdorovat pověsti anonymní sídlištní továrny na vzdělání, provázející podobné kolosy s více než tisícovkou žáků. Pod vedením ředitelky Mgr. Aleny Strnadové se škola už před deseti lety zapojila do projektu zaměřeného na upevňování etických zásad a postupným rozvíjením programu etické výchovy v rámci jednotlivých učebních předmětů zde vytvořili takový model výchovného vyučování, který může sloužit ostatním jako vzor.
Leknínový ráj v přírodní rezervaci V Pískovně
Jednou z cest, kterými lze děti vést k zájmu o okolní prostředí, je vypracování projektů na daná témata, jež se liší podle ročníků: Prahou 14 se už poněkolikáté zabývali šesťáci, ekologií ve vztahu k Černému Mostu osmáci. Při shánění textových i obrazových podkladů se učí nejen práci s informacemi, ale pod vedením učitelek občanské výchovy PaedDr. Evy Krátké a Mgr. Milady Schieblové také zjišťují výhody týmové práce. "Na letošek jsme připravili projekt Praha 14 očima dětí, který by měl jít napříč všemi ročníky a předměty," říká zástupkyně pro 2. stupeň Alena Kolečková, "od výtvarné výchovy až po matematiku. Učitelé by je měli vést tak, aby viděli nejen problémy, ale i to, co se tu vybudovalo - děti v tomhle věku mají sklon hodnotit všechno negativně. V rámci projektu bychom rádi uskutečnili besedu se starostou, vyvrcholením práce by měla být prezentace projektů na Dni otevřených dveří někdy na jaře."
Nádrž u Kyjského rybníka.Umíte si představit, že v tomto "humusu" ještě nedávno plavaly vodní želvy, které sem bezohlední lidé vypustili? |
Praha 14 nemá jenom kladné stránky.Na některých místech to vypadá, jako bychom žili na smetišti.Někdy se na to opravdu nedá dívat. Popelnice na smíšený odpad bývají často přeplněné a okolo nich najdeme na všechny strany poházené a rozkopané odpadky. |
Věnovat se projektům školáky baví - jak potvrdila výstava jejich předchozích prací. A které z nich se nám líbily nejvíc? Projekt týmu ve složení F. Barták, J. Baše, J. Škoda a P. Darda zaujal šíří záběru, práce Jany Bandasové (viz foto titulní strany) svědčí o systematickém přístupu kombinovaném se smyslem pro výtvarno, doslova vypiplaná (i po stránce pravopisné), byť méně rozsáhlá než jiné, je práce Zuzany Klímové a Lenky Voňkové. Jen ta čeština někdy úpí: každý ji nemusí umět dokonale, ale málo platné, prezentovat svůj vztah k místu, kde žiju, mateřštinou "ozdobenou" hrubkami není právě nejlepší. Nebo že by to byl záměr?
Věra Štemberová,
foto + popisky ze školních projektů
Co možná nevíte o této škole...zjistíte ve sborníku
O největší "základce" Prahy 14 (ZŠ Vybíralova má sice více tříd, ale méně žáků) se v Listech psalo naposledy v červnovém příspěvku věnovaném školním časopisům. Co jsme ale už před prázdninami nestihli, byla zmínka o sborníku, který si na ZŠ Generála Janouška vlastními silami dali dohromady a zatím v poč-tu 150 kusů připravili pro všechny, koho zajímá dění ve škole i mimo ni dříve a dnes.
Sborník klasického sešitového formátu, jenž čítá pětatřicet stran čtiva doplněného černobílými fotografiemi, není z grafického hlediska nikterak reprezentativní záležitostí, ale svému informativnímu účelu dostojí. "Zatím ho dostali na rozloučenou žáci devátých tříd, chceme ho dát do knihoven a do mateřských škol," říká zástupkyně ředitelky Mgr. Jarmila Kolečková, "teď po prázdninách ho nabídneme za třicet korun všem dětem - pokud bude zájem, počítáme s dotiskem." Vš