logo listy
Obsah čísla

Pojďte s námi na úřad:

odbor školství

Škola, školní, školáci, tahle slova skloňujeme neustále. Je to logické: pokud nějaký typ výuky neabsolvuje právě někdo z našich blízkých, chodili jsme do školy alespoň my sami - všichni. Proto patří tenhle resort k nejsledovanějším, a taky nejkritizovanějším. Co dělá, nebo ještě lépe: měla by dělat ministryně, ví každý. O co se ale stará taková vedoucí odboru školství na úřadě městské části, to už po všech předchozích reorganizacích tuší jen málokdo.

"Ze zákona číslo 564 z roku 90 o státní správě a samosprávě ve školství, který loni prošel určitými úpravami, vyplývá, že obec je povinna vytvářet podmínky pro zabezpečení povinné školní docházky," vysvětluje vedoucí školského odboru Prahy 14 Alena Naidrová. "Naše městská část je zřizovatelem šesti základních a deseti mateřských škol a my zodpovídáme za jejich provoz." Že dnes už mají všechna tato zařízení právní subjektivitu, sice přináší mnohem větší zodpovědnost ředitelům škol, ale v žádném případě to neznamená, že by se tím obce dostávaly mimo hru. Rozpočty škol jsou úzce provázány s rozpočty obecními, a třebaže peníze na mzdové prostředky školských pracovníků zatím plynou z pokladen krajů - což v našem případě představuje pokladnu magistrátní -, ostatní jejich kompetence už obce převzaly. "Vypisujeme výběrové řízení, ředitele škol jmenujeme a odvoláváme se souhlasem Magistrátu hlavního města Prahy," říká Alena Naidrová, " stanovíme jim plat i odměny. Ty dostávají jednak podle toho, co jim navrhneme, dvakrát ročně z peněz Magistrátu, jednak od naší městské části." Druhá odměna, která je jednorázová, zohledňuje spíše než pedagogická hlediska hospodářský výsledek škol a podle jejích slov podobně postupují všechny větší městské části.

Peníze, peníze

Zmiňovaná "pětsetšedesátčtyřka" přinesla ještě jednu změnu, jež se výrazněji promítá do financování školství v Praze 14. Pokud dítě s bydlištěm v naší městské části navštěvovalo školu mimo Prahu, bylo nutno uhradit tzv. neinvestiční náklady na jeho vzdělávání - a třebaže to platilo i opačně, "čtrnáctka" tím byla znevýhodněna. "Za rok tyto platby činily až sedmdesát tisíc," upřesňuje paní vedoucí, "podle nové úpravy musíme ale platit už jen tehdy, pokud daný typ školy v síti našich škol chybí."

Pro řadu rodičů s nižšími příjmy jsou nezanedbatelné také platby za pobyt dítěte v předškolním zařízení. Ke zhruba pěti stovkám stravného měsíčně je třeba přičíst ještě tzv. příspěvek na částečnou úhradu neinvestičních nákladů, daný vyhláškou hlavního města Prahy č. 21/94 ve znění pozdějších změn. "Poplatek za celý den pobytu v mateřské škole byl stanoven na tři sta korun, za půl dne dvě stě korun - myslím, že ten příspěvek je minimální," říká Alena Naidrová. "Uvažuje se o zvýšení, ale spíš tu bude nějaké rozpětí a o konkrétní částce bude rozhodovat obec." Protože rodiče platí vlastně za místo, které obsadili, nemoc dítěte není důvodem ke vrácení peněz. Ve výjimečných případech může obec plátce osvobodit od hrazení příspěvku zčásti nebo zcela - musí ovšem požádat na sociálním odboru.

Do školky třeba v prosinci

Rodiče předškoláků se zajímají také o podmínky přijímání dětí do mateřinek a o termíny zápisu. Rozhodnutí o přijetí sice vydává ředitelka, ale pokud poptávka převýší nabídku, hlavní slovo má obec. "Když je volná kapacita, můžeme přijmout třeba i dítě matky na mateřské dovolené, ale s podmínkou, že v případě potřeby bude muset uvolnit místo pro dítě matky, která pracuje. A další problém: nižší věk dítěte," vysvětluje paní vedoucí, "snažíme se sice rodičům vycházet vstříc, a tak někdy po dohodě s ředitelkou udělíme výjimku a zařadíme dítě dvouapůlleté, ale rodiče by měli raději počkat." Nastoupit do mateřinky lze i mimo stanovený termín - pokud přijdou na podzim, bude jim nabídnuto místo v nejbližší školce, kde bude místo. "Právě teď máme volnou kapacitu, ale během roku se to mění, vzhledem k dostavbě sídliště nelze vývoj situace odhadnout. Rodičům menších dětí, pokud potřebují nastoupit do práce, můžu doporučit jedině stacionář pro děti od jednoho roku v Praze 9 nebo soukromou mateřskou školu v Běchovicích, kde jsou ale vyšší platby."

Optimalizace a sladění norem čeká na všechny

"U nás probíhala optimalizace průběžně, naplněnost tříd je vyšší, v základních školách máme někde i osmadvacet žáků, zatímco v jiných městských částech je to třeba i sedmnáct - a pokud budou chtít udržet školu s nižší kapacitou, budou si ji muset dotovat," říká Alena Naidrová. "U nás jsme jen za roční provoz školy se dvěma třídami v Hostavicích, před jejím zrušením, Magistrátu zaplatili 280 tisíc korun."

Blížící se vstup do Evropské unie přináší nutnost sladit hygienické požadavky školního stravování i další normy - původní termín do roku 2003 ale v celopražském měřítku není možné dodržet kvůli obrovským nákladům na rekonstrukci zařízení. Týká se to i bezbariérového přístupu, v Praze 14 zatím zřízeného v ZŠ Chvaletická a plánovaného i ve Vybíralově. "Protože tu máme většinou novější objekty, tak velké problémy s modernizací jídelen jako jinde mít nebudeme," tvrdí Alena Naidrová.

Úřad může (za) všechno?

Zda je tohle tvrzení namístě, ukáže následující výčet toho, co odbor školství s celkem čtyřmi pracovnicemi zabezpečit může (či musí) a nemůže. Kromě výše uvedených povinností zařazuje a vyřazuje školy do sítě školských zařízení ministerstva školství (soukromých škol se to samozřejmě netýká), provádí veřejnosprávní kontroly ve "svých" vzdělávacích zařízeních, pomáhá zabezpečit jejich provoz i po stránce technické, přijímá opatření na základě výsledků České školní inspekce ve školách, které zřizuje, vedoucí odboru při pravidelných poradách předává ředitelům škol a školek informace z Městské části i z Magistrátu, spolu se školskou komisí pomáhá zajistit bydlení pro zdejší pedagogy, spolupracuje také s některými soukromými školami v Praze 14.

A pak se na stole vedoucí odboru objeví dopis od rodičů rozezlených špatnou známkou či změnou na postu třídního učitele - a nelze jim než doporučit, aby se obrátili na Českou školní inspekci. Ta provede kontrolu a zřizovatel vyřídí žádost na základě jejích podkladů. "Personální záležitosti jsou plně v kompetenci ředitelů škol, my sami můžeme zasahovat, jen pokud se jedná o provozní věci - třeba když nebyla zabezpečena výuka nebo stravování."

Jen na dvou ze šesti "základek" využili možnosti zřídit radu školy s rovnoměrným zastoupením členů jmenovaných zřizovatelem, zvolených pedagogickými pracovníky a zvolených zákonnými zástupci dětí. Kritizovat umíme všichni, podílet se na řízení školy je přece jen náročnější.

Věra Štemberová

Odbor školství Úřadu MČ Praha 14,
ul. Bratří Venclíků 1073, tel. 281 005 + linka - vedoucí odboru: Alena Naidrová, l. 215, vedoucí úseku ekonomiky, koncepce a metodiky: Jaroslava Popovská, l. 299, referentky: Michaela Vozková, l. 296, Eva Beranová, l. 298