logo listy
Obsah čísla

 

Zimní údržba komunikací

Pro pracovníky Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK) a její dodavatele letošní zima začala 1. listopadem. Na území hlavního města je celkem 3 412 km motoristických komunikací, z nichž 2 200 km je ve správě TSK a o zbytek se starají jednotlivé městské části a jiné subjekty - v případě MČ Praha 14 je to zhruba 36 kilometrů. TSK kromě 270 000 m2 pěší zóny pečuje o 265 km nemotoristických komunikací - naše městská část se stará jen o 1,8 kilometru. Zimní údržba probíhá v obou případech ve stejných lhůtách a podle stejných pravidel, veškerá užívaná technika se zajišťuje dodavatelsky, to znamená, že je majetkem firem Pražské služby a.s., Ipodec č.m. a.s. a Tores a.s., v Praze 14 firmy Měšťák Sever v.o.s. Dispečink TSK, který je v nepřetržitém provozu, stanoví technologii a organizuje průběh prací, kontrolu stavu sjízdnosti a schůdnosti komunikací provádějí zaměstnanci TSK a jednotlivých městských částí.

Posypy se provádějí chemickými materiály (krystalická nebo vlhčená sůl) a materiály inertními (drť nebo písek). Spotřeba posypové soli v jednom dni nemá překročit 60 g/m2. V současnosti TSK disponuje zásobami soli v objemu 11 tisíc tun, což odpovídá průměrné spotřebě za celé zimní období.

Zrnitost inertních materiálů je stanovena v rozmezí 0,5 až 8 mm. Písek musí být ostrý, tvrdý, bez velkých zrn. Je zakázáno používat inertní materiály obsahující toxické nebo jinak škodlivé látky, jako je např. struska nebo škvára.

Jen v mimořádných případech, jako je mrznoucí déšť nebo mrznoucí mrholení, lze výjimečně použít při posypu směs zdrsňovacího a chemického materiálu. Dávky však nesmí překročit uvedenou maximální hodnotu.

Komunikace jsou rozděleny podle stupně důležitosti. Do 1. pořadí patří silnice I. třídy a dopravně důležité silnice II. třídy, rychlostní a sběrné komunikace s hromadnou veřejnou dopravou a s linkovou osobní dopravou, příjezdové místní komunikace ke zdravotnickým zařízením a další významné místní komunikace. Komunikace 2. pořadí jsou zbývající úseky silnic II. třídy, sběrné místní komunikace, do 3. pořadí řadíme ostatní obslužné místní komunikace.

Časové limity stanovené k odstranění závad ve sjízdnosti a schůdnosti vozovek při zimní údržbě jsou: 1. pořadí do 48 hodin,2. pořadí do 72 hodin - v obou případech od výjezdu, 3. pořadí do 48 hodin po odstranění závad na komunikacích 1. a 2. pořadí.
Vznikne-li závada ve schůdnosti chodníků a ostatních pěších místních komunikací v době od 7. do 17. hodiny, musí být ve lhůtě 12 hodin zahájeny práce vedoucí k jejímu zmírnění, a to zejména u chodníků k objektům státních orgánů České republiky, orgánů hlavního města Prahy a městských částí, k objektům zdravotnických zařízení, ke stanicím metra, k vlakovým a autobusovým nádražím, zastávkám veřejné linkové dopravy včetně přístupů k nim, pěších zón, schodů a přechodových lávek.

zdroj: tiskový odbor TSK,
oddělení dopravy Úřadu MČ Praha 14