Pojďte s námi na úřad:
Odbor krizového řízení
Marie Pluhařová, ing. František Štoural, vedoucí Jaroslav Vučko,
Zdeňka Dlouhá
"Někteří lidé mají dojem, že naším úkolem je počítat masky nebo zametat v krytu, odpovídá s úsměvem Jaroslav Vučko na otázku, co tvoří náplň práce odboru krizového řízení, jemuž osmým rokem šéfuje. Skutečnost má ale k uvedeným představám dost daleko.
Jestliže tento odbor, sídlící v hlavní budově úřadu naší městské části, dnes
vykazuje o jednoho zaměstnance víc než v počátcích své existence, není to důkaz
o rozrůstání admistrativy: ke třem zástupcům krizového managementu přibyla pracovnice
sociálního odboru, která zabezpečuje civilní službu.
Vraťme se ale k tomu, co je oblasti krizového řízení vlastní - tedy k péči o
naši bezpečnost v situacích, jež sice nemůžeme nikdy zcela vyloučit, ale jejichž
dopad na náš život lze preventivními opatřeními výrazně omezit. "Kromě
prevence se zabýváme důsledky nejrůznějších havárií, od převrženého kamionu
po velkou vodu, říká Jaroslav Vučko. "Pokud jde o kryty, máme přehled o
jejich rozmístění i kapacitě v našem bezprostředním okolí, ale péči o ně, stejně
jako o masky, po roce 1990 převzala servisní organizace Magistrátu nazvaná Sezam.
Veřejnost se o uvedené záležitosti začala více zajímat bezprostředně po loňském
11. září - tehdy se na odbor krizového řízení začaly obracet vystrašené maminky
s dotazy ohledně bezpečnosti vnitřních prostor metra.
Voda prověřila naši připravenost
Na základě zákona o krizovém řízení a obraně republiky byla v Praze 14 zřízena
bezpečnostní rada, v níž Jaroslav Vučko jako její tajemník zasedá spolu se starostou
naším i dolnopočernickým, s místostarostou, tajemníkem našeho úřadu, se zástupcem
vojenské správy a policie městské i celorepublikové. Scházejí se dvakrát do
roka, pokud se neděje nic mimořádného. V situacích, jakou představovala letošní
velká voda, se vychází z předem zpracovaného krizového plánu - ten povodňový
vznikl ve spolupráci s Povodím Vltavy. Všichni členové povodňové komise v čele
s Mgr. Jaroslavem Jirouškem měli pohotovost: průběžně sledovali stav vody a
uskutečňovali všechna nezbytná opatření. "Kyjský rybník se s paní hráznou
podařilo ohlídat, připomíná Jaroslav Vučko, "ale stejně se ukázalo, jak
je voda nevyzpytatelná. Směrem ke kostelu, do Hodějovské ulice, přišla úplně
jinudy, než jsme předpokládali, naštěstí se ale měla kam rozlít. Potvrdilo se,
že naši předkové, i bez dnešní výpočetní techniky, dokázali takové věci předvídat.
Při povodních se potvrdila užitečnost přídavného rozhlasového zařízení na auto,
které úřad zakoupil před dvěma lety: Červený kříž jeho prostřednictvím vyhlašoval
na území naší městské části sbírku. Může ale posloužit i v čase, kdy se nic
tak mimořádného neděje: například při informování o místně ohraničených poruchách
vodovodního řadu. To, že se v současnosti prověřuje funkčnost jednotného systému
varování obyvatelstva, mnozí z vás nejspíš zaznamenali - ať už jste si to přečetli
v Listech, nebo zaslechli zvuk sirén, které se rozezní pravidelně každou první
středu v měsíci. "Dnes jich máme celkem devět: po jedné na hlavní budově
úřadu, na základní škole v Kyjích, v Pragolaktosu, na Černém Mostě v ulici Kapitána
Stránského a v Doležalově, po dvou v Cíglerově ulici a v Dolních Počernicích
v ulici Českobrodské, vypočítává vedoucí a připomíná, že čtyři z nich jsou už
dnes "mluvicí - zvukový signál lze doplnit mluvenými instrukcemi. Oproti
původnímu stavu, kdy byla jedna siréna na Pragolaktosu, další v Kyjích a celý
Hloubětín byl ozvučen z Tesly, to je pokrok, ale budování varovného systému
ještě není u konce. "Pokud se ukáže, že je to třeba, další sirény přidáme,
říká Jaroslav Vučko.
Bezpečnost především
Odbor krizového řízení působí v rámci úřadu naší městské části. Jeho vedoucí
přijímá řadu důležitých rozhodnutí, z nichž některá podléhají určitému stupni
utajení. "Některé údaje v našich plánech jsou označeny jako vyhrazené.
My vytypujeme jedince, kteří s nimi budou pracovat, například informatiky, a
ti pak musí projít bezpečnostní prověrkou a příslušným školením, vysvětluje
bezpečnostní tajemník. Veškerá činnost je koordinována v rámci celopražských
i centrálních institucí - lze připomenout například pravidelná setkání se zástupci
Lesů Praha na Magistrátě a úzkou vazbu na Radu obrany státu, Národní bezpečnostní
úřad a Úřad na ochranu osobních údajů.
Přímo na území naší městské části je pak zapotřebí "ohlídat všechny, jejichž
činnost by mohla ohrožovat životní prostředí, tedy hlavně podniky typu Linde
technoplyn. Vlastní bezpečnostní plány, jimiž se odbor krizového řízení také
zabývá, si ale musejí sestavit i soukromí podnikatelé, jejichž činnost se zdá
být podstatně méně riziková. "Podle zákona o škodlivinách určíme, zda není
možný únik nebezpečných látek mimo areál podniku, pak musíme vytypovat eventuální
rozsah zamořeného území a dát to na vědomí občanům dané lokality, zdůrazňuje
Jaroslav Vučko. Uvedené skutečnosti je třeba konzultovat s právníky, aby byla
na jedné straně zajištěna bezpečnost občanů a na druhé straně nedošlo k nepřípustným
zásahům do sféry výrobního tajemství.
Nejen havárie a živelné pohromy
Už teď je zřejmé, že i v době, kdy se nám jakékoli katastrofy vyhýbají, odbor
krizového řízení nezahálí - a to jsme zatím nezmínili skutečnost, že při přechodu
k novému územněsprávnímu členění bylo třeba převést část agendy na nově vzniklé
úřady malých městských částí a zaškolit jejich zaměstnance.
Zapomenout nesmíme ani na "civilkáře . Mladé muže, kteří nechtějí absolvovat
základní vojenskou službu, příslušná vojenská správa převede do působnosti civilní
služby na odboru krizového řízení. Postarat se o ně, to není jen pozvat si je
na pohovor a snažit se nalézt jim na osmnáct měsíců uplatnění, ale také jednat
s nimi, pokud se svým pracovním povinnostem vyhýbají. Odvody probíhají dvakrát
ročně, na jaře a na podzim, ale přestože příslušná referentka - Marie Pluhařová
- je v kontaktu i s dalšími odbory v rámci celé Prahy, ne vždy se podaří všechny
zájemce o civilní službu rychle umístit. Zákon stanoví, že by to mělo být do
dvou let - v současnosti je ve zdejší databázi celkem na tři stovky čekatelů.
"Nejvíce požadavků je v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb, kde
není problém chlapce umístit okamžitě, říká Marie Pluhařová.
Věra Štemberová,
foto: jš
Odbor krizového řízení |