Teď už máme, co jsme chtěli???
Titulek jsem si vypůjčil z textu známé písničky, staré asi 50 let. Její autoři
si tenkrát byli svou věcí zcela jisti, a tak by tuto větu zřejmě označili vykřičníky.
Já ji však v dané době v kontextu událostí kolem Broumarské ulice mohu zvýraznit
pouze velkými otazníky.
Je neděle 13. ledna 2002 a z poštovní schránky ve svém bydlišti jsem si vyzvedl,
podobně jako tisíce dalších občanů, otevřený dopis občanského sdružení Zdravé
Kyje formálně adresovaný obyvatelům Kyjí a Hostavic, avšak směřující především
na mne, místostarostu Městské části Praha 14. Pokusím se aktuálně a stručně
reagovat, abych ještě stihl redakční uzávěrku únorového čísla Listů Prahy 14.
Autoři dopisu se opětovně snaží veřejnosti vsugerovat myšlenku, že konkrétní
projekt rekonstrukce Broumarské ulice byl v režii Městské části Praha 14. Projekt
však zadalo hlavní město Praha prostřednictvím správce vozovky, kterým je Technická
správa komunikací (TSK). O financování a realizaci tohoto projektu rovněž rozhodlo
hlavní město Praha. Od představitelů Zdravých Kyjí je naprosto nekorektní, když
v souvislosti s radnicí Prahy 14 naznačují možnost přidělení zakázky předem
vybrané firmě. Dodavatelskou firmu vybírá komise schválená Radou hl. m. Prahy
na základě přísných pravidel veřejné obchodní soutěže. Veřejná obchodní soutěž
se v daném případě neuskutečnila, protože není v platnosti stavební povolení,
především díky obstrukcím občanského sdružení Zdravé Kyje. Průtahy při projednávání
stavebního povolení způsobily, že oprava Broumarské ulice byla vyřazena z rozpočtu
TSK nejen na rok 2001, ale i na rok letošní. Vzhledem k tomu, že se rozbíhá
stavba Vysočanské radiály, stavba severní větve trasy metra C i další nákladné
dopravní stavby celoměstského významu, nedovedu si představit, že Broumarská
ulice bude v následujících letech podstatněji rekonstruována. Financování akce
takového rozsahu z rozpočtu městské části nepřichází v úvahu, a tak, v optimálním
případě, bude v dohledné době, s pomocí hl. m. Prahy, uvedena do definitivního
stavu křižovatka Českobrodská x Broumarská a lokálně se upraví nejnebezpečnější
místa povrchu vozovky. Ještě řadu let se nebudou realizovat doprovodné akce
(chodníky atd.) zahrnuté do stávajícího projektu. Došlo tedy k situaci, které
vedení naší radnice chtělo zabránit.
Ke dlouhé školící pasáži z dopisu Zdravých Kyjí o znečištěném ovzduší v širokém
okolí Broumarské ulice opětovně zdůrazňuji, že množství exhalací je dáno dopravním
režimem vozovky, nikoliv tím, zda je širší či užší o l,5 metru. Mimochodem,
silnice široká 8 m rozhodně nemá povahu dálnice, to bychom za dálnici museli
prohlásit např. i stejně širokou Cíglerovu ulici na Černém Mostě. Co se týče
kostela sv. Bartoloměje, autoři cudně zamlčují skutečnost, že projektu dal zelenou
odbor památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy, což je instituce, která je kompetentní
vyjadřovat se k ochraně památek.
Shrnuji: Dochází v podstatě k zakonzervování dosavadního stavu Broumarské ulice
i bezprostředního okolí. Mimořádná a spíše neočekávaná příležitost, která se
vyskytla koncem roku 2001, je pryč. Připusťme teoreticky možnost, že Magistrát
hl. m. Prahy přistoupí v budoucnosti k vypracování projektu, který zachová dosavadní
šířku vozovky 6,5 m, avšak bude také respektovat objektivní potřebu průjezdu
osobních vozidel. Po projektové přípravě bude následovat etapa složitého územního
řízení a nakonec to nejobtížnější - boj o miliony korun z rozpočtu města na
realizaci projektu. Z povahy problému je nepochybné, že i případný nový projekt
bude mít kontroverzní místa vyvolávající nové pochybnosti a emoce. Zastupitelé
a odborníci z naší městské části, kteří souhlasili s projektem rekonstrukce
Broumarské ulice dle návrhu Magistrátu hl. m. Prahy, proto jednali odpovědně,
když nechtěli promarnit čas. Osobní prospěch ze svého postoje neměli a ani mít
nemohli.
Ing. Miroslav Skala (ODS), místostarosta