Rozpočet na rok 2003 schválen
Na svém posledním zasedání v roce 2002, které se konalo 17. prosince, schválilo
Zastupitelstvo městské části Praha 14 podle zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním
městě Praze, zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů,
a zákona
č. 218/2000 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR, rozpočet
na tento rok. Podařilo se to stejně jako loni v termínu, který naší městské části
umožňuje začít hospodařit podle schváleného rozpočtu již od 1. ledna 2003 a vyhnout
se dříve obvyklému rozpočtovému provizoriu.
Návrh rozpočtu prošel svou běžnou genezí, tj. před projednáváním v zastupitelstvu
se jím zabývaly odborné komise rady, pověřená skupina zastupitelů zastupující
po volbách ještě neustavený finanční výbor zastupitelstva a rada. Jeho zpracování
byla stejně jako každý rok věnována mimořádná pozornost a první propočty se začaly
provádět již v loňském srpnu.
Kvůli povodním bylo nutné krátit výdaje
Hlavním problémem při sestavování rozpočtu byl tradičně nedostatek příjmů.
Jeho přípravu letos navíc komplikovaly práce s odstraňováním škod po povodních
a nedostatek informací o jejich finančním dopadu, které významně ovlivnily výši
dotace z prostředků hlavního města Prahy (dále HMP), a příprava voleb.
Požadavky na rozpočet pro rok 2003 od jednotlivých odborů Úřadu MČ Praha 14 a
školských zařízení zřízených naší městskou částí přesahovaly možnosti jejich
krytí předpokládanými příjmy. Při jednáních s vedoucími odborů a s řediteli základních
a mateřských škol jsme hledali možnosti, jak snížit náklady ve všech výdajových
položkách. Jednotlivé výdaje byly pečlivě zvažovány, všechny rozpočtové položky
musely být patřičně zdůvodněny. Bylo nutné stanovit priority a určit, které výdaje
budeme moci finančně zabezpečit až v průběhu roku, pokud získáme další finanční
prostředky.
Jednání s Magistrátem úspěšná
Klíčovou roli hrála příjmová část rozpočtu. Původně jsme počítali s větším
navýšením dotací od hlavního města Prahy, ale naše očekávání se nenaplnila právě
v důsledku srpnových povodní, které odčerpaly značnou část jeho finančních prostředků.
Letošní dotace proto dosáhly loňské úrovně. Na základě této avizované výše dotací
od HMP jsme již od pololetí roku 2002 omezovali výdaje jen na nejnutnější potřeby.
Cílem bylo vytvořit v roce 2002 rozpočtový přebytek a zajistit finanční rezervu
pro rok následující. Takto vytvořené finanční zdroje můžeme po schválení výsledků
hospodaření za rok 2002 v případě potřeby zahrnout do upraveného rozpočtu na
rok 2003 a využít k zajištění naléhavých potřeb Městské části Praha 14.
Současně probíhala jednání na Magistrátu hlavního města Prahy (MHMP) se zpracovateli
rozpočtu. Na základě našich konkrétních argumentů, kterými jsme dokumentovali
oprávněnost našeho požadavku na zvýšení dotace pro naši městskou část, se nám
podařilo zajistit navýšení základní dotace o plných 8 741 000 Kč, tzn. že dotace
od MHMP pro rok 2003 činí celkem 96 500 000 Kč.
Rozpočet na rok 2003
příjmy ...........204 770 000 Kč
výdaje ..........201 381 000 Kč
z toho běžné 198 691 000 Kč
kapitálové 2 690 000 Kč
Saldo příjmů a výdajů - přebytek:
3 389 000 Kč
Rozpočet na rok 2003 byl schválen s přebytkem větším než tři miliony korun. Tyto finanční prostředky jsou určeny k uhrazení půjčky od Magistrátu a úvěru u První městské banky, a.s.
Investice v roce 2003
Finanční prostředky určené na investice odrážejí stav možných zdrojů pro rok 2003. Rozpočet zahrnuje pouze nedokončenou výstavbu z minulých let (rozšíření hřbitova Kyje) a akce menšího rozsahu v oblasti školství, které je možno označit za havarijní. Pro tuto oblast investiční výstavby se budeme snažit získat finanční prostředky z grantů od Magistrátu vypsaných pro zajištění potřeb školství, kultury, životního prostředí a tělovýchovy. Do rozpočtu na rok 2003 budou zahrnuty, v první rozpočtové úpravě, také prostředky z přebytku hospodaření za rok 2002. Navýšit investiční část rozpočtu považujeme za jednu z priorit.
Vztah k rozpočtu hlavního města Prahy
Hlavní město Praha vystupuje i v roli investora akcí na území naší městské části. Letos se jedná především o pokračování akce Kyje, Hutě - technické vybavení (kanalizace, plyn, komunikace), kde I. etapa je již hotova. Dále zahájení I. etapy Jahodnice - komunikace (definitivní úprava vozovek po vybudování inženýrských sítí). Tyto akce v řádech desítek až stovek milionů korun přesahují finanční možnosti naší městské části, ale k jejímu rozvoji velmi významně přispívají.
Vedlejší hospodářská (zdaňovaná) činnost
Zdaňovaná hospodářská činnost MČ Praha 14 je dalším důležitým zdrojem příjmové části rozpočtu. Těmito finančními prostředky jsou zčásti kryty výdaje, na které jsme neobdrželi ani státní dotaci, ani dotaci z prostředků hlavního města. Dále slouží k financování oprav a revizí bytových domů ve vlastnictví naší městské části a dvou základních škol. Na tyto položky finanční plán pro rok 2003 počítá s téměř 50 miliony korun.
Základní úkol, který stál před zpracovateli rozpočtu, byl splněn. Po loňském rozpočtu se schodkem ve výši osm a půl milionu korun byl připraven a schválen rozpočet přebytkový. Priority zůstávají. Stejně jako v předchozích letech i letos je třeba v průběhu roku posílit kapitolu školství, životního prostředí a investic.
Rozpočet pro rok 2003 je sestaven v podobě, která umožňuje zabezpečit plnění všech zásadních úkolů veřejné správy, zajišťuje podmínky k tomu, aby MČ Praha 14 mohla dostát všem svým finančním závazkům a plnit veškeré své povinnosti. Schválený rozpočet vytváří solidní předpoklady k vyrovnanému a perspektivnímu hospodaření naší městské části. Dlouholetý nedostatek finančních prostředků na kapitálové výdaje však výrazně omezuje možnosti dalšího rozvoje naší městské části a úroveň zabezpečování potřeb jejích občanů.
Mgr. Daniel Rovan, zástupce starosty
SCHVÁLENÝ ROZPOČET NA
ROK 2003
(v tis. Kč)
Kapitálové výdaje
ODBOR |
Schv. rozpočet 2002
|
Upr. rozpočet k 30. 11. 2002
|
Rozpočet 2003
|
1 vnitřní správy |
1 250,0
|
4 520,0
|
1 000,0
|
4 správy majetku |
729,5
|
||
6 školství |
250,0
|
||
7 územního rozvoje |
2 850,0
|
10 379,9
|
1 690,0
|
C e l k e m |
4 100,0
|
15 879,4
|
2 690,0
|
Investiční akce odboru územního rozvoje
Rekonstrukce drenáží MŠ Šebelova .............100 tis. Kč
Stavební úpravy MŠ Chvaletická ....................300 tis. Kč
Rozšíření hřbitova Kyje ....................................1 290 tis. Kč
___________________________________________________
C el k e m 1 690 tis. Kč
SCHVÁLENÝ ROZPOČET NA ROK 2003
(v tis. Kč)
Běžné výdaje
ODBOR |
Schv. rozpočet 2002
|
Upr. rozpočet k 30. 11. 2002
|
Rozpočet 2003
|
1 vnitřní správy |
91 404,0
3 577,0
59 547,0
23 600,0
2 300,0
500,0
1 340,0
540,0
|
104 382,0
4 062,0
60 595,0
28 158,0
2 300,0
1 256,0
1 340,0
6 671,0
|
95 125,0
3 872,0
67 124,0
20 069,0
2 500,0
500,0
990,0
70,0
|
2 kultury 21 redakce Listy P-14 |
587,0
630,0 |
599,8
630,0 |
591,0
630,0 |
3 sociální |
36 860,0 |
37 260,0
18 700,0 15 500,0 2 630,0 400,0 30,0 |
41 055,0
20 100,0 18 000,0 2 570,0 300,0 85,0 |
4 správa majetku |
400,0
|
406,8
|
400,0
|
6 školství vč. MŠ + ZŠ práv. subj. |
44 924,0
|
45 487,1
|
47 080,0
|
7 územního rozvoje |
150,0
|
150,0
|
150,0
|
8 výstavby |
100,0
|
100,0
|
100,0
|
9 zdravotnictví |
4 219,0
|
4 865,0
|
1 560,0
|
10 ochrany prostředí |
12 000,0
|
12 518,0
|
12 000,0
|
C E L K E M |
191 274,0
|
206 398,7
|
198 691,0
|
Tř. 8 - financování (splátka úvěrů) |
3 389,0
|
3 389,0
|
C E L K E M |
191 274,0
|
209 787,7
|
202 080,0
|
Očekávané příjmy v roce 2003
v tis. Kč
JEDNOTLIVÉ DRUHY PŘÍJMŮ
1) Daňové příjmy celkem |
22 219
|
|
Správní poplatky |
6 612
|
|
Místní poplatky celkem |
6 107
|
|
- ze psů - pobytové (lázeňský, rekreační) - za užívání veř. prostranství - lovecké a rybářské lístky - ze vstupného - z ubytovacích kapacit - za provozování výherních a hracích automatů - za znečištění ovzduší Daň z nemovitosti |
750
100 853 57 45 900 3 400 2 9 500 |
|
2) Nedaňové příjmy |
2 763
|
|
Příjmy z činnosti MČ Praha 14
|
- kultura |
387
70 1 500 806 24 982 |
3) Přijaté dotace celkem |
151 240
|
|
a) Dotace ze státního rozpočtu |
54 740
|
|
|
z toho: školství 904 Kč/1 žák státní správa sociální dávky |
4 750
11 890 38 100 |
b) Dotace z rozpočtu MHMP |
96 500
|
|
4) Převod ze zdaňované činnosti MČ Praha 14 |
28 548
|
|
ÚHRN PŘÍJMŮ CELKEM |
204 770
|