DŮLEŽITÉ: Upozornění na nesprávnou interpretaci chyb v údajích podnikatelů
V poslední době se stále častěji objevují situace, kdy podnikatel při nahlížení na své podnikatelské údaje v systémech Portálu občana či Datových schránek (ISDS), zjistí nesprávně zobrazený nebo chybějící údaj. Pokud podnikatel takovou chybu reklamuje u správce těchto informačních systémů (Digitální a informační agentura), bývá mu často sděleno, že problém způsobil obecní živnostenský úřad chybným zápisem údajů do živnostenského rejstříku. Takové tvrzení však není pravdivé. Uvedené informační systémy totiž čerpají data z Informačního systému základních registrů – Registru osob (ISZR ROS), jehož správcem je právě Digitální a informační agentura.
Typický příklad chyby
Často se stává zejména to, že někteří podnikající cizinci – občané členských států EU – nemají v ISZR ROS uvedeno datum narození. Datum narození se přitom do živnostenského rejstříku zapisuje prostřednictvím IS Registru živnostenského podnikání (IS RŽP) vždy při prvním ohlášení živnosti nebo při podání žádosti o koncesi. Údaj je tedy v živnostenském rejstříku zpravidla evidován správně.
Jak tedy postupovat v případě zjištěné chyby?
Než kontaktujete obecní živnostenský úřad s žádostí o opravu údajů, doporučujeme nejprve ověřit stav zápisu v živnostenském rejstříku. Učinit tak můžete na Portálu živnostenského podnikání pomocí funkce Vyhledání podnikatele (https://rzp.gov.cz/verejne-udaje/cs/udaje/vyber-subjektu).
Pokud jsou údaje v živnostenském rejstříku uvedeny správně, nejde o chybu IS RŽP ani živnostenských úřadů. V takovém případě musí opravu údajů v ISZR ROS, Portálu občana nebo ISDS zajistit Digitální a informační agentura, jakožto jejich správce.
Výše uvedené upozornění zveřejnil Odbor živností a spotřebitelské legislativy Ministerstva průmyslu a obchodu dne 27. 11. 2025
Na webu MČ zveřejněno: 1. 12. 2025