Život na Praze 14

Místní poplatky nově

8.1.2020

Vážení spoluobčané,

od 1. 1. 2020 nabyla účinnosti novela zákona č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích (dále jen „zákon“). Na základě této novely zákona došlo k určitým změnám při správě některých poplatků. Zcela byly zrušeny poplatky za lázeňský a rekreační pobyt a poplatky z ubytovací kapacity, které byly nahrazeny novým poplatkem z pobytu. Kromě informací o nově zavedeném poplatku z pobytu, Vás chceme touto cestou informovat i o změnách ve správě místního poplatku ze psů.

Místní poplatek ze psů

Novela u tohoto poplatku zavádí přesnější vymezení osvobozených osob a úlev od poplatku, možnost přihlásit k místnímu poplatku i psa drženého cizím státním příslušníkem.

1. Sazba poplatku ze psů za psa, jehož držitelem je osoba starší 65 let, činí až 200 Kč za kalendářní rok. V praxi tzn., že bez ohledu na to, zda je tato osoba pouze ve starobním důchodu nebo stále i v pracovním poměru.

2. Nově jsou podle tohoto zákona od poplatku zcela osvobozeny osoby nevidomé, osoby, které jsou považovány za závislé na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby, držitelé průkazu ZTP a ZTP/P, osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu těchto osob a osoby provozující útulek pro zvířata.

3. Na základě této novely mohou nově přihlašovat k místnímu poplatku ze psů psa i držitelé psů, kteří jsou cizími státními příslušníky, majícími trvalý pobyt v obci nebo na území obce delší než tři měsíce.

Nadále pro poplatníky platí 15 denní ohlašovací povinnost ode dne, kdy nastala skutečnost, která má za následek vznik povinnosti platit poplatek. Stejná lhůta se uplatňuje i v případě změny údajů uvedených v ohlášení.

Pro uplatnění úplného osvobození od tohoto poplatku pro rok 2020 musí poplatníci hradící místní poplatek ze psů, jichž se tyto úlevy týkají, oznámit a doložit tuto skutečnost do 29. února 2020 na odbor řízení ekonomiky a školství, oddělení místních daní a poplatků, kontaktní osoba: Karolína Vandlíková, tel. 225 295 209, e-mail: karolina.vandlikova@praha14.cz

Místní poplatek z pobytu

Informace o zavedení tohoto poplatku je důležitá především pro ubytovatele, kteří na území obce poskytují ubytování za úplatu. V praxi to znamená, že se nejedná pouze o ubytovatele provozující ubytovací činnost v hotelích, penzionech nebo ubytovnách, ale i o poskytovatele krátkodobého ubytování za úplatu v soukromých bytech, apartmánech apod.

1. Předmětem poplatku je úplatný pobyt trvající nejvýše 60 po sobě jdoucích kalendářních dnů u jednotlivého poskytovatele pobytu.
2. Poplatníkem je osoba, která nemá v obci trvalý pobyt, plátcem poplatku je poskytovatel úplatného pobytu, který je povinen od poplatníka poplatek vybrat.
3. Plátce poplatku je povinen vést evidenční knihu v listinné nebo elektronické podobě.
4. Osvobození od poplatku a další informace k poplatku z pobytu naleznete v zákoně č. 565/1990 Sb., a v obecně závazné vyhlášce č. 18/2019 Sb., o místním poplatku z pobytu hl. m. Prahy.
5. Sazba poplatku činí 21 Kč za osobu a každý započatý den. Plátce poplatku je povinen podat správci poplatku ohlášení ve lhůtě 30 dnů ode dne zahájení činnosti. Změny je povinen ohlásit do 15 dnů ode dne kdy nastaly. Plátce je povinen do 15 dne každého následujícího měsíce odvést správci poplatku vybrané poplatky.

Pro bližší informace se obraťte na kontaktní osobu: Věra Ječmínková, tel: 225 295 289, e-mail: vera.jecminkova@praha14.cz

Děkujeme Vám za pozornost

Odbor řízení ekonomiky a školství
Oddělení místních daní a poplatků

Předešlé aktuality

MŠ Vybíralova uspořádala environmentální program pro malé badatele

Mateřská škola Vybíralova ve čtvrtek 13. 11. 2025 dopoledne ožila netopýří tématikou. Děti měly jedinečnou možnost zúčastnit se vzdělávacího environmentálního programu zaměřeného na poznávání života těchto často opomíjených, ale velmi užitečných savců. Akce proběhla přímo v prostorách školky a byla sestavena tak, aby odpovídala věku i přirozené zvídavosti dětí. Program vedla zkušená záchranářka ze záchranné stanice pro zvířata v Praze, dětem poutavou formou představila svět netopýrů – jejich životní cyklus, způsob orientace v prostoru i to, proč jsou pro přírodu tak důležití. Malí posluchači se dozvěděli například to, že netopýři patří mezi ohrožené druhy a že jim lidé mohou pomáhat

Zveřejněno: 12.12.2025
Pokračovat na článekPokračovat na článek

Agenda ověřování bude 9. 12. 2025 uzavřena

Dne 9. 12. 2025 bude z technických důvodů uzavřena agenda ověřování. Pro ověření dokumentů můžete využít služeb České pošty, kde je možné provést ověření během standardní otevírací doby poboček. Doporučujeme si předem ověřit dostupnost služby na vámi vybrané pobočce. Zveřejněno: 3. prosince 2025

Zveřejněno: 8.12.2025
Pokračovat na článekPokračovat na článek

Slavnostní rozsvícení vánočního stromu na Rajské zahradě

Pondělní rozsvícení vánočního stromu na Rajské zahradě nám připomnělo, že největší radost přinášejí ty nejjednodušší okamžiky. Nejvíce nás zahřály úsměvy dětí – přesně takové, jaké jsme viděli při rozsvícení vánočních světel. Ten okamžik, kdy se světýlka rozzáří a v dětských očích se objeví opravdové nadšení, je pro nás tou nejkrásnější odměnou. Děkujeme všem, kteří přišli sdílet tuto chvíli s námi – za společnou atmosféru, smích, koledy i hřejivé slovo. Ať vám kouzlo pondělního večera vydrží po celé svátky. Přejeme krásný advent! Zveřejněno: 5. prosince 2025

Zveřejněno: 5.12.2025
Pokračovat na článekPokračovat na článek

Provozní doba pokladny na konci roku

Vážení občané, dovolujeme si upozornit, že hlavní pokladna ÚMČ Praha 14 (Bratří Venclíků 1073, 1. patro) bude mít na konci roku 2025 upravenou provozní dobu. POKLADNY NA JEDNOTLIVÝCH ODBORECH BUDOU 31. 12. 2025 PŘIJÍMAT POUZE BEZHOTOVOSTNÍ PLATBY. Děkujeme za pochopení. PROVOZNÍ DOBA HLAVNÍ POKLADNY PŘED VÁNOCI, MEZI SVÁTKY A NA ZAČÁTKU NOVÉHO ROKU PO 22. 12. 2025 běžné úřední hodiny (7:30 až 12:00; 13:00 až 18:00) ÚT 23. 12 2025 běžné úřední hodiny (13:00 až 15:00) PO 29. 12. 2025 běžné úřední hodiny (7:30 až 12:00; 13:00 až 18:00) ÚT 30. 12. 2025 běžné úřední hodiny (13:00 až 15:00) ST 31.

Zveřejněno: 5.12.2025
Pokračovat na článekPokračovat na článek

Změna termínu veřejné soutěže – pronájem bytů na Černém Mostě a v Hloubětíně

Dne 27. listopadu byla zveřejněna informace Správy majetku Praha 14 o veřejné soutěži formou elektronického výběrového řízení – pronájem níže uvedených bytů na Černém Mostě a v Hloubětíně na dobu neurčitou. Původně uváděný termín konání aukce (10. 12. 2025) se ruší. Výběrové řízení se přesouvá na 1. čtvrtletí roku 2026. O novém termínu budeme včas informovat. Pronájem bytu 1+1 35 m² Bratří Venclíků 1071, Praha – Černý Most Pronájem bytu 2+1 77 m² Maňákova 754, Praha – Černý Most Pronájem bytu 2+kk 44 m² Kardašovská 754, Praha – Hloubětín Pronájem bytu 2+kk 44 m² Kardašovská 670, Praha – Hloubětín Aktualizace zveřejněna: 4. 12. 2025

Zveřejněno: 4.12.2025
Pokračovat na článekPokračovat na článek

Vánoční a novoroční svoz odpadu

Konsorcium Pražské odpady 2016–2025 zajistí během vánočních svátků svoz směsného komunálního i tříděného odpadu na území metropole. Svozový program je objednaný hl. m. Prahou tak, aby se, pokud možno omezilo přeplňování nádob a nevznikal nepořádek kolem popelnic a kontejnerů. Od 24. 12. do 31. 12. 2025 bude svoz odpadu probíhat standardně bez jakýchkoli změn. Zároveň i letos dojde k posílení svozu tříděných složek odpadu především v centru města a na sídlištích s vysokou koncentrací obyvatel. Posílen bude rovněž i úklid kolem stanovišť separovaného odpadu. Svoz směsného odpadu 23. až 31. 12. 2025 standardní svoz v pravidelných svozových dnech 1. 1. 2026

Zveřejněno: 4.12.2025
Pokračovat na článekPokračovat na článek
Další aktualityDalší aktuality