Odbor sociálních věcí a zdravotnictví
1. Identifikační číslo
———
2. Kód
———
3. Pojmenování (název) životní situace
Ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění.
4. Základní informace k životní situaci
Příjemce dávek důchodového pojištění (starobní důchod, invalidní důchod, pozůstalostní důchody) nemůže dávku přijímat nebo by se výplatou dávky nedosáhlo účelu, kterému má dávka sloužit. Žádost o ustanovení zvláštního příjemce se podává na příslušném formuláři se všemi přílohami.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Fyzická osoba, která chce být ustanovena zvláštním příjemcem.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Občan podá žádost se všemi potřebnými doklady.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Vyplnění a podání písemné žádosti.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Na obecních úřadech, v Praze na úřadech městských částí dle místa pobytu oprávněné osoby.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Úřad městské části Praha 14, Odbor sociálních věcí a zdravotnictví, odd. sociální pomoci a prevence, v úředních hodinách.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- občanský průkaz žadatele
- občanský průkaz oprávněného
- potvrzení ošetřujícího lékaře, že oprávněný příjemce důchodu není schopen osobně přebírat dávky důchodového pojištění
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Souhlas s ustanovením zvláštního příjemce dávek důchodového pojištění
Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Toto řízení není zpoplatněno.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta je stanovena dle § 71 zák. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, tj. správní orgán rozhoduje bezodkladně nejpozději však do 30 dnů od podání žádosti.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Česká správa sociálního zabezpečení, která zajišťuje výplatu dávek sociálního pojištění.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
———
16. Elektronická služba, kterou lze využít
———
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zák. č. 500/2004 Sb., správní řád.
Zák. č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení-
18. Jaké jsou související předpisy
———
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Odvolání proti rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce lze podat u Magistrátu hl.m. Prahy.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
———
21. Nejčastější dotazy
———
22. Další informace
———
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
———
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Úřad městské části Praha 14, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, odd. sociální pomoci a prevence.
26. Kontaktní osoba
Daniela Stoklasová, daniela.stoklasova@praha14.cz, tel.: 225 295 392
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
21. 1. 2021
28. Popis byl naposledy aktualizován
21. 1. 2021
29. Datum konce platnosti popisu
———
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
———