Život na Praze 14

Kalendář akcí

< Zpět
11. 8.
20:30

Biograf Kyje – Pudr a benzín

Na „celuloidovém filmovém pásu“ jsou zachyceny scény ze slavných divadelních her Osvobozeného divadla, zvláště „Sever proti jihu“ a „Smoking revue“. Ve filmovém příběhu se seznámí kvůli autonehodě nešikovný řidič autokaru Jiří Voskovec s podobně nešikovným dopravním strážníkem Janem Werichem. Společně si oblíbí mladou herečku Martu (Ela Šárková) a díky této náklonnosti se zapletou nejen do osidel lásky k ženě a do lana (ve slavné scéně „lano-li nenapne-li se“), ale nechtěně též do šlamastyky s drogou koksem. Jak se z toho vymotají? Na to se přijďte podívat na farní zahradu v Kyjích. A pozor! film bude promítán „postaru“ z filmového pásu o délce 1,5km, takže se může stát, že se zamotá do jeho délky i pan „kinooperatér“.

Oběma hercům v době vzniku filmu bylo 26let, režisérovi Jindřichu Honzlovi pouhých 30let, většina členů štábu (vyjma kameramana J. Vícha a zvukových mistrů) nebyla filmovými profesionály. Jaroslavu Ježkovi, tvůrci úžasných (nejen) jazzových skladeb, z nichž v snímku Pudr a benzin zazní tři ( Bugatti step, Nikdy nic nikdo nemá, Ezop a brabenec) bylo pouhých 25let. Opojení z filmového média, které si teprve začalo osvojovat s technickými nedostatky zvuk, ale i mladické nadšení z americké filmové grotesky, se na filmu zdánlivě projevilo údajnou nerovnováhou mezi filmovými žánry: komedií, groteskou, dramatem, hudební revuí, atd. Ale právě v kontextu onoho tvůrčího mládí a tehdy tak technicky náročné filmové výroby je dnes tento snímek jedním z nejdůležitějších raných českých zvukových filmů (první český zvukový film vznikl teprve roku 1930: „Když struny lkají“, po něm teprve druhý snímek, známý C. K. polní maršálek s Vlastou Burianem).

Ve filmu tedy ožijí postavami i mimikou nezapomenutelní čeští komici, s navíc nezaměnitelnými hlasy a dikcemi, jejichž zálibou byly slovní poetistické hříčky. Na farní zahradě tento snímek navíc uvidíte „postaru“ z filmového pásu 16mm ze stařičké filmové, naštěstí však již nehořlavé, filmové kopie. Tedy v autentickém, digitálně nijak nepozměněném a neupraveném zvukovém módu. Můžete se tedy účastnit čirá chemicko-optické radosti velmi raného českého zvuk filmu, tedy i se všemi jeho technickými nedokonalostmi. Kdo z vás viděl tento film jinak, než v televizi či na monitoru, tedy na „stříbrném plátně“ tak, jako naši dědečkové a babičky?

Více informací