Odbor sociálních věcí a zdravotnictví
ODBOR SOCIÁLNÍ VĚCÍ A ZDRAVOTNICTVÍ
Organizační členění odboru:
- Agenda vedoucího odboru
- Oddělení sociálně právní ochrany dětí
- Oddělení sociální pomoci a prevence
- Oddělení ekonomiky a administrativy
Popis činností
V samostatné působnosti zajišťuje činnost v oblasti sociální péče a zdravotnictví, metodicky vede organizace zřízené MČ, sleduje vyhlašování grantových programů v sociální a zdravotní oblasti a zpracovává a předkládá žádosti MČ o poskytnutí grantů, poskytuje metodickou pomoc nestátním subjektům na území MČ, je správcem finančních prostředků v rozsahu stanoveném Podpisovým řádem.
Podílí se na procesu poskytování finančních prostředků z rozpočtu MČ Praha 14 v rámci grantového řízení, zejména zajišťuje uzavírání smluv o účelovém poskytnutí veřejných finančních prostředků s žadateli o poskytnutí grantu v oblastech sociálních věcí a zdravotnictví. Odpovídá za úplnost grantové dokumentace, včetně doložení veškerých náležitostí žádosti. Provádí předběžnou a namátkově následnou veřejnoprávní kontrolu u žadatelů o veřejnou finanční podporu a u příjemců veřejné finanční podpory, vydává rozhodnutí o uložení pokuty. Vypracovává roční plán veřejnoprávních kontrol na následující rok a zpracovává jejich výsledky. Zajišťuje také úkoly v oblasti prevence kriminality.
V přenesené působnosti odbor vykonává státní správu v rozsahu přeneseném Statutem. Jeho činnost v rámci přenesené působnosti metodicky řídí Magistrát hl. m. Prahy a je metodicky veden Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem zdravotnictví. Provádí autorizované konverze dokumentů z moci úřední pro interní potřebu pomocí systému Czek Point office podle platných právních předpisů, vede evidenci provedených konverzí.
Standardy kvality sociálně-právní ochrany dětí
V rámci novely zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon), která nabyla účinnosti dne 1.1.2013, byla v § 9a citovaného zákona dána povinnost, orgánům sociálně-právní ochrany, zařízením pro děti vyžadující okamžitou pomoc a pověřeným osobám, řídit se „při výkonu sociálně-právní ochrany standardy kvality sociálně-právní ochrany, které jsou kritérii určujícími úroveň kvality poskytování sociálně-právní ochrany.“ Standardy kvality dle zákona obsahují „principy a bodové hodnocení výkonu sociálně-právní ochrany, standardy sociální práce s klientem, standardy personálního a organizačního zajištění výkonu sociálně-právní ochrany a technicko-provozní zajištění sociálně-právní ochrany.“ Zákonem stanovená povinnost řídit se při výkonu sociálně-právní ochrany standardy kvality sociálně-právní ochrany vchází do platnosti po dvouletém přechodném období od schválení novely zákona, tedy od 1.1.2015. Bližší vymezení standardů je následně upraveno v prováděcí vyhlášce č. 473/2012 Sb., která nabyla účinnosti dne 1. 1. 2013, přičemž v příloze č. 1 citované vyhlášky je upraveno celkem 17 okruhů standardů, které se dále člení na jednotlivá kritéria.
Standard č. 1: řeší místní a časovou dostupnost výkonu sociálně-právní ochrany v obci, včetně rozsahu působnosti úřadu, zajištění výkonu sociálně-právní ochrany na celém území, přehledu pracovníků a pracovnic, jejich zastupitelnost a způsob výkonu pracovní pohotovosti (ke stažení kompletní znění standardu).
Jmenný seznam pracovníků a pracovnic OSPOD, včetně kontaktů na uvedené pracovníky naleznete níže.
Správní obvod OSPOD Praha 14 je rozdělen dle ulic a specializací pracovníků či pracovnic OSPOD (ke stažení kompletní přehled rozdělení ulic).
Standard č. 2: upravuje prostředí a podmínky poskytování sociálně-právní ochrany orgány sociálně-právní ochrany dětí. Ve standardu jsou popsány prostory v nichž je sociálně-právní ochrana poskytována, včetně rozdělení pracovních prostor pro výkon sociálně-právní ochrany, zajištění efektivního využití prostor, materiální vybavení pracoviště a pravidla jeho využívání, způsob a formy ochrany pracovníků a materiální vybavení ve vztahu k jednotlivým cílovým skupinám.
Standard č. 3: řeší informovanost o výkonu sociálně-právní ochrany dětí, včetně přehledu vytvořených postupů a pravidel pro naplnění jednotlivých kritérií standardů a příkladným výčtem činností (ke stažení kompletní znění standardu).
Standard č. 4: řeší personální zabezpečení výkonu sociálně-právní ochrany dětí. Ve standardu je popsána organizační struktura OSPOD a OSDP orgánu SPOD Praha 14, přehled o počtu pracovních míst pro zajištění řádného výkonu sociálně-právní ochrany, pracovní profily jednotlivých specializací, přehled o aktuálním počtu pracovníků.
Standard č. 5: řeší přijímání a zaškolování pracovníků a pracovnic OSPOD a OSDP a pravidla výkonu stáže na OSPOD a OSDP Praha 14.
Standard č. 6: řeší profesní rozvoj zaměstnanců, včetně povinnosti mít zpracovány individuální plány dalšího vzdělávání zaměstnanců zařazených v orgánu sociálně-právní ochrany a zajištění průběžného vzdělávání zaměstnanců zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany.
Standard č. 7: řeší problematiku prevence ve správním obvodu OSPOD Praha 14 a preventivní aktivity OSPOD, včetně základního přehledu organizací působících na území, se zaměřením na děti a mládež (ke stažení kompletní znění standardu).
Standard č. 8: řeší přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu, včetně pravidel postupu k přijímání a evidenci jednotlivých případů OSPOD, pravidel vyhodnocování naléhavosti jednotlivých případů OSPOD, pravidel přidělování jednotlivých případů konkrétnímu koordinátorovi či koordinátorce případu, přehledu o aktuálním počtu pracovníků a pracovnic OSPOD doplněným o název specializace a průměrný počet aktuálně zpracovávaných případů. Dále také řeší přidělení případu klíčové pracovnici /pracovníkovi OSDP, postup přijímání a evidence jednotlivých pěstounských rodin, přehled o aktuálním počtu pracovníků a pracovnic OSDP a počet aktuálně řešených případů na OSDP.
Standard č. 9: blíže upravuje jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte, včetně dodržování základních principů výkonu sociálně-právní ochrany, zajištění služeb potřebných pro jednání s osobami se specifickými potřebami, spolupráce s fyzickými a právnickými osobami, které tyto služby zajistí externě. Dále je ve standardu blíže upraven způsob vyhodnocování potřeb dítěte a situace rodiny a tvorba individuálního plánu ochrany dítěte.
Standard č. 10: řeší kontrolu případu, včetně zajištění její pravidelnosti a způsobu průběhu kontroly.
Standard č. 11: řeší rizikové a nouzové situace, včetně připravenosti pracovníků a pracovnic OSPOD a OSDP na jejich výskyt a postup při jejich řešení.
Standard č. 12: řeší dokumentaci o výkonu sociálně-právní ochrany dětí, včetně uplatnění systému zpracování, vedení, evidence a archivace dokumentace o klientech a dalších osobách a pravidla pro vedení záznamů.
Standard č.13: řeší vyřizování stížností a pravidla pro jejich podávání (ke stažení kompletní znění standardu).
Standard č. 14: řeší návaznost výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další subjekty, včetně základního seznamu odborných pracovišť, se kterými OSPOD a OSDP Praha 14 nejčastěji pracuje (ke stažení kompletní znění standardu).
Standard č. 15: řeší pravidla uzavírání a plnění povinností pěstounů vyplývajících z Dohody o výkonu pěstounské péče, včetně způsobu hodnocení naplňování cílů uzavírané Dohody, způsobu vyhodnocování realizované orgánem sociálně-právní ochrany a individuální plán ochrany dítěte vypracovávaný orgánem sociálně-právní ochrany, dále vzdělávací plán zaměřený na rozvoj kompetencí osoby pečující nebo osoby v evidenci a na zvyšování kvality výkonu pěstounské péče.
Standard č. 16: řeší předávání informací v rámci výkonu pěstounské péče mezi OSPOD, OSDP a dalšími subjekty.
Standard č. 17: řeší změny v rodině, především pravidla a postupy práce pro situace významných změn.
Účelem standardů kvality sociálně-právní ochrany je zejména zkvalitnění výkonu sociálně-právní ochrany dětí v obci, větší přehlednost o jejím výkonu klientům, uzákonění personálního zajištění orgánů sociálně-právní ochrany, též s ohledem na socio-demografické složení obyvatelstva v obci a v neposlední řadě technické zajištění pracoviště pro větší flexibilitu a dostupnost sociálně-právní ochrany. Kromě standardů kvality sociálně právní ochrany vypracovaných na základě výše uvedené novely zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a dále na základě prováděcí vyhlášky č. 473/2012 Sb., se pracovníci a pracovnice OSPOD, pří výkonu sociálně-právní ochrany dětí, řídí zejména těmito zákony: zákonem č 1/1993 Sb. Ústava ČR, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 2/1993 Sb., Listina základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů, a dále z ústavních zákonů vyplývajícími právními předpisy, zejména Úmluvou o právech dítěte, Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením, Evropskou sociální chartou, zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, atd. Dále se pracovníci či pracovnice OSPOD řídí etickým kodexem sociálních pracovníků ČR a etickým kodexem úředníka ÚMČ Praha 14, který je součástí směrnice QS 55-02 Pracovní řád. V rámci výkonu SPO jsou pracovníci a pracovnice seznámeni s metodickými pokyny nadřízených orgánů ( Magistrát hl.m. Prahy, MPSV).
Kompletní standardy v písemné podobě jsou dostupné na sekretariátu vedoucí/ho odboru sociální věcí a zdravotnictví a dále u vedoucí/ho oddělení sociálně právní ochrany dětí.
Životní situace v působnosti Odboru sociálních věcí a zdravotnictví
Dluh na nájemném v bytě ve vlastnictví Městské části Praha 14
Péče o seniory, poradenská činnost, doprovázení
Pomoc občanům v hmotné nouzi, nezaměstnanost
Pomoc občanům v tíživé sociální situaci, kterou nedovedou řešit vlastními silami
Program sociálního bydlení
Ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění
Vydávání parkovacích průkazů označujících vozidlo přepravující osobu těžce zdravotně postiženou