ÚMČ P14

Programy podpory prevence rizikového chování na mateřských a základních školách 2025

Diagram dotací Programy podpory rizikového chování na MŠ a ZŠ

  • Program podpory intervenčních programů na mateřských a základních školách 2025
  • Program podpory adaptačních výjezdů na základních školách 2025
  • Program podpory supervizí pro pedagogické pracovníky 2025
  • Program podpory vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence a duševního zdraví 2025

Záměrem tohoto projektu je podpořit realizaci intervenčních programů na mateřských školách a základních školách zřízených městskou částí Praha 14 (dále také „MŠ“ nebo „mateřská škola“, „ZŠ“ nebo „základní škola“). Na ZŠ dále v návaznosti probíhají programy primární prevence rizikového chování realizované organizací Proxima Sociale o.p.s. Projekt podpory intervenčních programů je realizován od r. 2012 a je vhodným doplňkem selektivní školní prevence, která je zaměřena na skupiny dětí a mládeže se zvýšeným rizikem výskytu rizikového chování, k všeobecné primární prevenci, neboť pružně reaguje na potřebu pracovat s třídními kolektivy v situacích, které nelze pokrýt v rámci dlouhodobého programu primární prevence.

Naším cílem je podílet se spolu s učiteli a metodiky školní prevence na řešení problematických situací ve třídách, předcházet vzniku sociálně rizikových jevů, zvyšovat pozitivní klima v třídních kolektivech a rozvíjet schopnost dětí navazovat přátelské vztahy s vrstevníky.

Městská část Praha 14 (dále také „MČ Praha 14“) prostřednictvím tohoto projektu při splnění stanovených podmínek podporuje a přímo financuje realizaci intervenčních programů na základních školách zřizovaných MČ Praha 14. Intervenční programy jsou určené třídním kolektivům, důraz je kladen na práci se třídou jako částí systému školní instituce a na spolupráci s pedagogy.

Záměrem tohoto programu je podpora základních škol, zřízených městskou částí Praha 14 (dále také „ZŠ“ nebo „základní škola“) v realizaci adaptačních výjezdů uskutečněných mimo školu. Podporovány budou aktivity realizované pro nově vzniklé třídní kolektivy 6. ročníků ZŠ, které budou uskutečněny na počátku školního roku 2025/2026 v měsících září až listopad.

Městská část Praha 14 (dále také „MČ Praha 14“) prostřednictvím tohoto projektu při splnění stanovených podmínek podporuje a přímo financuje realizaci adaptačních pobytů na základních školách zřizovaných MČ Praha 14. Adaptační programy jsou tematicky orientované výjezdy, které kladou důraz na práci s třídou z hlediska sebepoznávání a zlepšování vztahů v třídních kolektivech.

Záměrem tohoto programu je podpořit realizaci supervizí pro pedagogické pracovníky na základních školách zřízených městskou částí Praha 14 (dále také „ZŠ“ nebo „základní škola“) jako nástroje aktivní podpory duševního zdraví, prevence syndromu vyhoření a přetížení. Supervize pomáhá pedagogickým pracovníkům zvládat psychickou zátěž, zvyšuje jejich odolnost a schopnost reflexe, podporuje efektivní týmovou spolupráci a přispívá k udržení dlouhodobé profesní motivace.

 Městská část Praha 14 (dále také „MČ Praha 14“) podporuje a přímo financuje účast pedagogických pracovníků na odborně vedených supervizích.

Záměrem programu je finančně podpořit skupinové vzdělávací kurzy pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence a duševního zdraví (dále také „vzdělávání“), zaměřené na rozvoj kompetencí třídních učitelů, pedagogických sborů, školních metodiků prevence, školních psychologů, výchovných poradců v oblasti primární prevence rizikového chování a v oblasti duševního zdraví na mateřských školách a základních školách zřízených městskou částí Praha 14 (dále také „MŠ“ nebo „mateřská škola“, „ZŠ“ nebo „základní škola“). Cílem je zvýšit kvalitu prevence na školách, podpořit profesní růst pedagogických pracovníků a posílit jejich schopnost identifikovat a řešit situace ohrožující duševní zdraví žáků i pedagogů.

Městská část Praha 14 (dále také „MČ Praha 14“) podporuje a přímo financuje účast školních týmů mateřských a základních škol zřizovaných MČ Praha 14 na odborných skupinových kurzech vedených kvalifikovanými lektory.